Hoppa till innehållet

Barnomsorg

Barnomsorg är förskola, familje-daghem och fritids-hem.

Om du har frågor om barnomsorgen kan
du ringa eller skriva e-post eller skriva brev
till FOKUS-förvaltningen.
Det är FOKUS-förvaltningen 
som har ansvar för barnomsorgen.

Du kanske till exempel vill fråga hur lång
tid du måste vänta för att få en dagisplats
eller hur mycket en dagisplats kostar.

Förskola

Förskola är för barn mellan 1 år och 5 år.
Barnen får vara i förskolan när föräldrarna
arbetar, studerar eller söker arbete.
I förskolan leker barnen ute och inne, ritar och mycket annat.
Förskolan kallas också dagis.

I Dals-Ed finns det 5 förskolor.
Kommunens förskolor finns på:

Error loading Partial View script (file: ~/Views/MacroPartials/PageList.cshtml)

Klicka på förskolans namn för att få veta mer.

Allmän förskola

Barn har rätt att gå i förskola från höst-terminen
det år de fyller 4 år.
Allmän förskola betyder att det ska finnas
en plats för barnet.

Du som är förälder väljer om ditt barn ska gå i
förskolan eller om de inte ska gå i förskolan.
Allmän förskola är ungefär 3 timmar varje dag eller
15 timmar per vecka.
Det kostar ingenting att gå i allmän förskola.

Familjedaghem

Familje-daghem är ungefär som dagis
hemma hos någon.
Det betyder att barnen får vara hemma
hos en vuxen person.
Personen är anställd av kommunen och
kallas dagbarn-vårdare.
Barn mellan 1 år och 12 år kan få plats
i familje-daghem.

Skolbarnomsorg

Skolbarnsomsorg kallas också fritids.
Det är för barn från 6 år till och med 12 år.
På fritids får barnen vara när föräldrarna arbetar eller studerar.
Barnen kan vara på fritids före skolan och efter skolan.
Fritids är också öppet när det är lov från skolan.

Fritids finns vid Snörrumskolan.

Adress och telefon

Fokusförvaltningen
Box 30
668 21 Ed
0534-191 94
fokusnamnden
@dalsed.se



Sidan uppdaterades 2015-12-07
Glöm inte att kryssa i rutan ovan innan du klickar på "Skicka" (skydd mot spamrobotar)