Kompetens
För att säkra såväl kommunens som företagens framtida personalförsörjning och utveckling krävs en god kompetensmatchning.
I Dals-Ed ska skolan ge eleverna stöd och stimulans för att utvecklas så långt som möjligt och ha en aktiv roll i att väcka engagemang och intresse för företagsamhet hos eleverna. Det ska finnas en stark samverkan mellan skola och näringsliv.
I Dals-Ed ska det finnas möjlighet till vidareutbildning inom rimligt och lättillgängligt avstånd och kommunen ska samarbeta med näringslivet gällande utbildningssatsningar.
Kommunen ska vara en attraktiv arbetsgivare. Möjligheten till kompetensutveckling och personlig utveckling ska finnas för all personal och är en förutsättning för att verksamheten ska kunna utvecklas efter nya eller förändrade krav från kommuninvånare eller omvärlden i övrigt.
Kreativitet och entreprenörskap ska vara en naturlig del av kommunens förhållningssätt. Känd för sitt företagsvänliga klimat ska Dals-Ed vara en framtidskommun dit entreprenörer lockas.
UTVECKLINGSMÅL
1. HÖG KOMPETENSMATCHNING
Kommunens verksamheter och näringslivet har bra tillgång på arbetskraft med relevant kompetens. Invånarna i Dals-Ed har goda möjligheter till egen försörjning.
2. EN SKOLA DÄR VARJE ELEV NÅR SIN FULLA POTENTIAL
Elever ges stöd och stimulans i att utvecklas så långt som möjligt. Skola och näringsliv samverkar för att väcka intresse hos elever för entreprenörskap och för olika yrken.


Aktivitet | När | Status |
---|---|---|
Distansutbildningar |
2020-2022 |
|
Campus Dalsland |
2020 |
|
Insats för generationsväxling |
2020-2022 |
|
Enkät för matchning av näringslivets kompetensbehov |
2022- |
|
Samverkan Skola - Näringsliv |
2020-2023 |
|
Utbildning i digitalisering |
2020-2023 |
|
Utveckling av Gröna näringar |
2022-2023 |
|
Arbeta för goda digitala kommunikationsvägar |
2020-2023 |
|
Ej påbörjad |
Påbörjad |
Klar |
Aktivitet | |
---|---|
Kompetensförsörjningsplan 2021-2026 |
|
Arbeta för goda fysiska kommunikationsvägar |
Aktivitet | När | Status |
---|---|---|
Systematiskt Elevhälsoarbete |
2020-2021 |
|
Hälsofrämjande skola Fortbildning har genomförts genom skolgårdspedagog för grundskola och fritids, en elevvärd/rastvärd har anställts på deltid på Hagaskolan - läromedel har beställts för att genomföra utomhuspedagogik inom ramen för Friluftslivets år som kan bidra till skolplanen efterlevnad. Utöver detta har en koordinator för samordnande tidiga insatser, bl a tillsammans med IFO som bidrar till att vi säkerställer tidiga insatser. Medel har även sökts för 3-årigt projekt för en sjukgymnast i skolan. Mycket av de insatser som genomförs bygger på projektmedel och det är viktigt även framåt att skolan söker tillgängliga medel för att säkerställa en Hälsofrämjande skolan även i framtiden. |
2020-2021 |
|
Insats för målgruppen längst från arbetsmarknaden Under 2021 har arbetsmarknadsläget stabiliserats, den totala arbetslösheten i kommunen ligger stadigt under genomsnittet i riket vilket även gäller grupperna unga och utrikes födda. AMI arbetar vidare inom sitt uppdrag med att underlätta inträde på arbetsmarknaden där den främsta utmaningen finns i gruppen långtidsarbetslösa. I övrigt för kommunen finns en utmaning för vissa branscher att hitta rätt kompetens. |
2021 |
|
Utveckling av näringslivsråd |
2020-2021 |
|
Kompetens kring naturturism |
2021 |
|
Ej påbörjad |
Påbörjad |
Klar |