Ansökan om bygglov
Om du ska bygga nytt eller bygga till behöver du vanligtvis bygglov. Förutom bygglovspliktiga åtgärder finns även åtgärder som kräver marklov eller rivningslov. Vissa åtgärder kräver endast en anmälan. Ta kontakt med plan- och byggkontoret på ett tidigt stadium så hjälper vi dig med att ta fram detaljplaner och andra bestämmelser som kan påverka hur du kan utforma din byggnad.
Du behöver bygglov för:
- Nybyggnad
- Tillbyggnad
- Annan användning av en byggnad om det innebär att byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål
- Om det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri
Du kan behöva bygglov för:
- Murar och plank, beroende på höjd
- Fasadändringar, till exempel ommålning, byte av fasadmaterial, taktäckningsmaterial eller om byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt. Gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan.
- Skyltar, inom områden med detaljplan
Bygglov krävs också för vissa anläggningar som:
- Idrottsplatser, småbåtshamnar, golfbanor
- Fasta cisterner
- Upplag, materialgårdar
- Radio- och telemaster
- Vindkraftverk
- Parkeringsplatser
Vid ansökan om lov skall normalt följande blanketter lämnas in:
Följande handlingar skall normalt medfölja ansökan:
- Situationsplan i skala 1:500
- Planritningar i skala 1:100
- Sektionsritning i skala 1:100
- Fasadritningar i skala 1:100
Ansökan skickas till:
e-post: byggnadsnamnden@dalsed.se
eller:
Dals-Eds kommun
Plan- och byggkontoret
Box 31
668 21 ED
Hur lovansökan hanteras:
När din ansökan kommer till kommunen diarieför vi handlingarna och kontrollerar att alla handlingar och uppgifter som krävs finns med. Om ansökningshandlingarna inte är kompletta kontaktar vi dig. Är den sökande annan än fastighetsägaren meddelar vi även ägaren av fastigheten om det inte anses uppenbart onödigt.
Handläggningen av själva ansökan startar först när handlingarna är kompletta.
Din ansökan granskas mot gällande bestämmelser.
Eventuella remisser skickas ut.
I vissa fall kontaktas dina grannar för att de ska få lämna sina synpunkter.
Beslut fattas när ärendet är färdigberett.
Ärendet expedieras, avgiften räknas ut och beslutet skickas dig. Har du angett en e-postadress skickas det till den, annars med vanlig postgång. Vi gör vårt bästa för att du ska få ditt beslut så fort som möjligt.
Avgift:
Avgift betalas enligt av kommunen fastställd taxa.
Underrättelse till berörda grannar:
I vissa fall får grannarna ge sina synpunkter på det som ska byggas.
Det kan handla om att:
- Ansökan avviker från gällande detaljplan
- Ansökan avser en byggnation utanför detaljplanelagt område som inte är en kompletteringsåtgärd
- Ändrad användning
Plan- och byggkontoret kontaktar grannarna som får möjlighet att lämna sina synpunkter. Därefter tar vi ställning till om deras eventuella invändningar är så allvarliga att bygglov inte kan ges. I så fall kontaktar vi dig så att du har möjlighet att ändra din ansökan.
Att grannarna godkänner en åtgärd räcker inte alltid för att man ska få bygglov. Åtgärden måste också uppfylla kraven i plan- och bygglagen.
Kontakt
Telefon- och expeditionstider:
Telefontid:
Måndag-Fredag 10-12
Övriga tider enligt överenskommelse.
E-post:
Nämndsekreterare/ Koordinator
Carola Palm Jacobsson
E-post: carola.palm-jacobsson@dalsed.se
Telefon: 0534-19047
Plan- och bygglovsingenjör
Elin Andersson
E-post: elin.andersson@dalsed.se
Telefon: 0534-19206
Bygginspektör
Björn Jonasson
E-post: bjorn.jonasson@dalsed.se
Telefon: 0534-19050
Sidan uppdaterades 2020-07-10