Information till Dig som har trygghetstelefon/larm
Vi följer regeringens rekommendationer om att alla trygghetstelefoner/ larm i Sverige ska bytas ut till digitala larm, vilket kommer att ske under vintern/våren, troligen med start under februari 2016.
Tillsammans med företaget Tunstall AB kommer vi att byta ut din utrustning hemma hos dig. Tunstall ringer innan de kommer, bär legitimation och har yrkeskläder märkta med Tunstall AB. Det kostar ingenting, månadskostnaden för din trygghetstelefon/larm följer kommunens gällande taxa.
Du behöver inte göra någonting. När din nya trygghetstelefon är installerad och du trycker på larmet för att kalla på personal är det Trygghetscentralen i Örebro som svarar.
För att Trygghetscentralen i Örebro ska kunna sända personal till dig, behöver de ha personuppgifter, vägbeskrivning och hälsotillstånd. Det innebär att du behöver skriva på ett medgivande att Dals-Eds kommun får lämna ut uppgifter om dig. Se blankett nedan.
För dig som har ett trygghetslarm och eget tecknat mobilabonnemang med en mobilleverantör (t.ex. Telia, Tele2, Telenor eller någon annan) blir det följande förändringar:
- Du behöver säga upp ditt mobilabonnemang i god tid (tre månader innan) för att undvika kostnad för fler abonnemang.
- Tänk på att uppsägningstiden kan variera mellan 3-6 månader beroende på vilket mobilabonnemang du har tecknat.
- Kommunen har inte rätt att säga upp eller avsluta privata mobilabonnemang. Behöver du hjälp hänvisar vi till anhöriga eller god man.
- Dals-Eds kommun kommer att kontakta dig. Behörig personal kommer hem till dig och byter ut ditt nuvarande trygghetslarm till nytt digitalt trygghetslarm. Bytet kommer att ske utan kostnad. Månadskostnaden för ditt trygghetslarm följer kommunens gällande taxa. Mobilabonnemang/SIM-kort ingår i din avgift för trygghetslarm efter bytet.
- Ditt nya trygghetslarm kommer att fungera precis som vanligt när du trycker på larm knappen.
Med vänliga hälsningar
Maria Fryckberg
Enhetschef, Hemvården